неділя, 2 листопада 2025 р.

Учнівське самоврядування: два підходи

Це робочий матеріал до обговорення в форумі Творча майстерня.

Я не ставив його в загальному доступі, бо не був певен, що це можу роботи з точки зору авторських прав. Загалом, моя мета полягає не в тому, щоб все це так обговорити, що всі б з тим і погодились. Ні, я хочу знайти такого педагога (хоч краще і директора), який би хотів запустити в себе все це практично. Ну а вже в процесі роботи ми б тоді обговорювали не взагалі, а конкретно, в натурі, що і як треба робити з тим самоврядуванням.

Дуже сподіваюсь на активну участь запрошених до дискусії. А ось приклад з смоврядного учнівського життя



Однією з умов успішного функціонування виховної системи в закладі освіти є  діяльність органів учнівського самоврядування. Оскільки, наш час потребує лідерів нової формації - людей компетентних, відповідальних, здатних мислити неординарно, у гімназії/ліцеї створено учнівське об’єднання[1] «назва». Це добровільне об’єднання учнів 5-11 класів, метою якого є формування в учнів почуття господаря гімназії/ліцею, класу, вміння співробітничати на принципах партнерства, гласності, демократизму.

Основною метою учнівського об’єднання є захист прав та інтересів своїх членів, створення умов для розвитку здібностей підростаючого покоління.

Завдання  та діяльність   спрямовані на згуртування дітей для виконання добрих і корисних справ, розвиток творчих здібностей

Учнівське об’єднання «назва» має свої символи, традиції, статут і програму дій[2].

Очолює самоврядування голова Учнівської ради, який обирається на загальних зборах (конференції) таємним голосуванням[3].

Виконавчим[4] органом є Учнівська рада , до складу якої входять командири (старости)[5] класів і лідери самоврядування класів[6] (за секторами[7]).

 ...

 1.    Сектор правопорядку[8]

...

 

2.    Сектор внутрішніх справ[9]

...

 

3.    Сектор спорту та охорони здоров’я

 ...


4.    Сектор екології та охорони природи[10]

...

5.    Сектор волонтерського руху[11]

...


6.    Сектор преси та інформації

 ...

 

7.    Сектор культури та колективних творчих справ

 ...

 


[1] Тобто громадська організація? Думаю, це хибний підхід. Членом учнівського самоврядування мають ставати автоматично всі діти, що зараховані до навчання. А не тільки ті, що вступили в організацію. Наприклад, у Пласт. А то ще бувають пропозиції грати на цю тему.

[2] Щодо статуту – це зайве, цілком достатньо наказу директора про затвердження Положення. Ну а програма має регулярно оновлюватись на підставі виборів лідера.

[3] Як на мене, то краще відкритим голосуванням і по класах після обговорення програм кандидатів. Чудовий момент: голосування у Фейсбук-форумі класу.

[4] Ні, мабуть що «керівним». Або вищим.

[5] Комісари адміністрації? Чи це потрібно, як є голова ради класу?

[6] Чому не «голова ради класу»?

[7] Краще «напрямками роботи». Напрямок, мабуть, має бути представлений в класі і загалом в закладі відповідними органами та відповідальними учнями.

[8] Я б приєднав це до «Спорту». Ну а зміст я не обговорюю, це дуже і дуже проблематично. Зрозуміло, потребує конкретного обговорення в конкретних закладах. Краще – в момент обговорення Положення. Без такого документу взагалі нічого реального запустити буде не можна. І, звісно, обговорення має бути широке, а затвердження на педраді.

[9] Це, мабуть, «Наука»? Головний сектор, що відповідає на питання якості освіти.

[10] Я б приєднав це до «Науки».

[11] Це варто назвати «Соціум».

[12] Я не обговорюю зміст Плану (що є в оригіналі документу), але можна зрозуміти, що є велике питання в тому, щоб узгодити Програму обраного лідера, за яку проголосували учні, і План виховної роботи адміністрації. Можливо, варто мати загальний річний план як методичку (хоча б і на основі цього тексту, що ми зараз обговорюємо) і щорічно його обговорювати і затверджувати як поточний.

Обговорення.

33 переглядів. Фрагменти дискусії: 1, 2, 3, 4, 5, 67, 8.

І на цьому обговорення перейшло в фазу наради в приваті. Поговоримо про те, чи можемо ми разом щось зробити для розвитку учнівського самоврядування хоча б в якомусь одному конкретному закладі. Ну і спробуємо залучити до розмови колег з інших спільнот.

Додаток

1. Що думає (чи каже) про самоврядування Міністерство?

2. Що роблять практики? Агрономічне. Сайт. ФБ.  Кропівницький. ФБМартинівка. ФБ

3. Дещо про нормативну базу: 1, 2, 3

Немає коментарів:

Дописати коментар

Не вагайтесь - пишіть, для нас це важливо.